Sunday, September 20, 2015

Mula Bertapak


Teringat pula masa Ammar masih baby dulu. Masa tu juga lah saya start struggle memulakan bisnes kecil-kecilan. Ntah dari mana datangnya semangat dan rasa nak berniaga. Memang arwah Ayah dulu orang bisnes. Arwah abah pun begitu. Cuma, mungkin rasanya, semangat nak berniaga datang lewat. Masa ni juga modal bukan seberapa. 

Tapi aku percaya, percaturan Allah bukan sia-sia. Satu perkara aku alami ke satu perkara lain mengajar aku banyak pelajaran hidup yang sebelum ni tiada dalam kamus hidup aku. Bila berbisnes ni, perasaan "tawakkal" sangat dekat di hati. Tidak seperti sebelum ini. Konsep berserah tidak sepenuhnya, sebab kita rasa kita boleh kawal keadaan dan kewangan.

Bila berbisnes, semua percaturan kita tunggu dan lihat. USAHA dan DOA. Selebihnya, kena tunggu. Tunggu customer. Sabar. Sabar mencari customer. Sabar meneruskan usaha, walau kadang tak nampak ke arah mana usaha itu akan bawa kita. 

Mungkin itu la sebabnya Rasulullah S.A.W menganjurkan kita berniaga walaupun sudah kaya. Supaya hati kita sentiasa letak pengharapan dan diri kita dalam ketentuanNya. 


No comments:

Post a Comment

Permulaan atau pengakhiran ?

Salam, hello hi! Siapa tahu permulaan atau pengakhiran seseorangkan ? Saya selalu seorang yang optimis , tetapi tidak juga lari kekadan...